2013. január 23., szerda

köles gombócok

Hamis túró gombóc vagy "túró" gombóc néven is emlegethetném (mennyivel hívogatóbb lenne), de nem szeretem, mert nem is hamis, meg nem is túró és ez tulajdonképpen jó.

Szóval köles. Valamelyik nap böngészgettem a netet és beleakadtam egy gombóc receptbe. Annyira megkívántam egyből, hogy másnap vettem egy nagy zacskó kölest és azt ettünk egész nap. Reggelire kásának magában, kis rizssziruppal. Ebédre párolt gombával, sósan. És végül desszertkének csináltam túró köles gombócokat.

Szerettem volna kihagyni belőle a lisztet, darát, zsemlemorzsát, szóval már nyomokban sem emlékeztet semmilyen megszokott túrógombócra, de nagyon finom lett, elfogyott mind és a szkeptikus teszten is átment viharsebesen. A párom ugyanis mikor meghallotta, hogy nem túróból van fintorgott, majd csendben leküldött öt gombócot. :)

a három grácia


Hozzávalók:
egy bögre köles
három bögre víz
egy evőkanál útifű maghéj (psillium husk)
egy citrom leve és a felének a hélya lereszelve
valami amibe beleforgatod a kész gombócokat

A kölest megfőztem a vízben, de érdemes két bögrével kezdeni és ahogy elfogyott utána öntögetni a tökéletes túróállag eléréséhez.
Miután kész lett hagytam langyosra hűlni, aztán összetörtem villával, beletettem a citromlevet, hélyt, útifű maghéjat. A maghéj megszilárdítja kicsit, így szép kis gombóckákat lehet belőle formázni, és nem utolsó sorban nagyon jó méregtelenítő tulajdonságai vannak.

Én most három féle gombócot csináltam, darált mákosat, kókuszliszteset és kakóporosat. De eltudom képzelni darált dióval vagy mandulával is és tervben van egy olvasztott csokiba mártogatott is, kölesrudinak :) (Ehez még egy olvasztott csoki verzió is kéne.)

ez meg a hadsereg


A végén megcsorgattuk rizssziruppal vagy agavéval, ki amit ért. Persze előre is lehetett volna édesíteni, bár akkor valami por alapúval, hogy ne folyassa meg a masszát és lehessen formázni.
A gyerek bazira élvezte, hogy három féle van és mindig egy másikat kezdett meg mint ami épp a szájában volt :)

2 megjegyzés:

  1. Szia, Ne vedd kötözködésnek, de iszonyúan bántja a szememet a hély. J-vel kell írni. Amúgy kölest úgy a legegyszerűbb főzni, ha felöntöd vízzel, felforralod és ha már forr, elzárod a tüzet. Fedő alatt magától megpuhul. Nem kell kevergetni, nem kell mellette állni. Amúgy tetszenek a receptjeid. :) Üdv
    Viki

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó, jajj nekem, javítottam, köszönöm! (A helyesírás mindig szórakozik velem :) )
      A kölest valójában én reggel megfőztem egy hatalmas adaggal és délben csak felmelegítettem és hozzákevertem még vizet, hogy túrósabb legyen. De legközelebb kipróbálom, hogy elzárom egyből, ez jó tippköszönöm!
      És nagyon örülök, hogy tettszenek a receptek! :)

      Törlés